Νέα Εκπαιδευτήρια Γ. Μαλλιάρα Νέα Εκπαιδευτήρια Γ. Μαλλιάρα Νέα Εκπαιδευτήρια Γ. Μαλλιάρα Νέα Εκπαιδευτήρια Γ. Μαλλιάρα Νέα Εκπαιδευτήρια Γ. Μαλλιάρα

ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ ΣΧΕΤΙΚΑ ΜΕ ΤΟΝ ΤΡΟΠΟ ΔΟΥΛΕΙΑΣ ΤΗΣ Δ΄ ΤΑΞΗΣ Timelines: Ανακοινώσεις Δημοτικού

150 150 Νέα Εκπαιδευτήρια Γ. Μαλλιάρα
  • 2

Αγαπητοί γονείς,

Η διαρκής επικοινωνία δασκάλου και γονέων είναι η απαραίτητη βάση προκειμένου να οικοδομηθεί μια σχέση αμοιβαιότητας, κατανόησης και αλληλοσυνεργασίας. Στο δύσκολο έργο της ομαλής ένταξης και κοινωνικοποίησης ενός παιδιού στη σχολική κοινότητα, η από κοινού σύμπραξη και συνεργασία θα βοηθήσει να ξεπεραστούν οι οποιεσδήποτε δυσκολίες.

Το Σχολείο μας, τα τελευταία χρόνια έχει ξεκινήσει μια μεγάλη προσπάθεια για ελαφρύτερες σχολικές τσάντες και λιγότερη δουλειά στο σπίτι, δεδομένου ότι καταβάλλουμε κάθε προσπάθεια να γίνεται το μεγαλύτερο μέρος αυτής της «σχολικής δουλειάς» στην τάξη. Επιθυμία όλων μας είναι να αξιοποιείται δημιουργικά ο ελεύθερος χρόνος των παιδιών.

Η βοήθειά σας, σ’ ό,τι ακολουθεί, θα είναι να κατανοήσετε τον τρόπο της δικής μας εργασίας και κατεύθυνσης και να τον ακολουθήσετε κάθε φορά που τα παιδιά σας θα χρειαστούν βοήθεια. Μην τους «μαρτυράτε» τις απαντήσεις, οδηγείτε τα να τις ανακαλύψουν. Αν μέχρι τώρα ήσασταν συνεχώς κοντά τους την ώρα της μελέτης, σιγά σιγά απομακρυνθείτε, εφόσον δεν υπάρχει ιδιαίτερη ανάγκη. Στην τάξη δεν προσέχουν τα παιδιά που ξέρουν πως στο σπίτι θα τα ξανακάνουν όλα από την αρχή. Γνωρίζοντας καλύτερα από εμάς το παιδί σας, κάνετέ το ανεξάρτητο, βοηθώντας το να βρει τρόπους να ξεπερνά τις δυσκολίες του κι όχι να τις καλύπτει.

Ελέγχετέ τα, δείχνοντας το ενδιαφέρον σας για όσα έμαθαν, όμως μην ξανακάνετε μαζί τους τα πάντα από την αρχή, διότι φανερώνετε έλλειψη εμπιστοσύνης.

Με αυτές τις εισαγωγικές επισημάνσεις ως πρόλογο, στο σημείωμα που ακολουθεί, σας παραθέτουμε σύντομα τα κύρια σημεία που σχετίζονται με τον τρόπο δουλειάς στην Δ΄ τάξη.

ΓΛΩΣΣΑ

Σκοπός της «γλωσσικής διδασκαλίας» είναι τόσο η εξοικείωση με τη δομή του γλωσσικού συστήματος όσο και η άσκησή τους στον τρόπο με τον οποίο μπορούν να χρησιμοποιούν αυτό το σύστημα για να επικοινωνούν αποτελεσματικά και να παράγουν λόγο, προφορικό ή γραπτό.

Η διδασκαλία και η κατανόηση επιτυγχάνεται μέσα από τρία είδη κειμένων:

  • Τα αφηγηματικά κείμενα που αναπτύσσονται γύρω από έναν χρονικό άξονα με τη χρήση επιρρημάτων, χρονικών συνδέσμων καθώς και με την εναλλαγή παρελθοντικών χρόνων (παρατατικού – αόριστου) ή του ιστορικού ενεστώτα.

Στο λεξιλογικό επίπεδο χρησιμοποιούνται ρήματα που δηλώνουν δράση, σκέψη και συναισθήματα.

  • Τα περιγραφικά κείμενα που αναπτύσσονται γύρω από τον άξονα της συσχέτισης στον χώρο των στοιχείων που περιγράφονται με τη χρήση τοπικών φράσεων. Ο συνηθέστερος χρόνος που χρησιμοποιείται είναι ο ενεστώτας, ενώ χρησιμοποιούν αρκετά επίθετα, ο συνδυασμός των οποίων προσδίδει ζωντάνια στην περιγραφή.
  • Τα επιχειρηματολογικά, τέλος, κείμενα που αποτελούν την πιο σύνθετη μορφή κατευθυντικού λόγου. Οι μαθητές με τη χρήση αιτιολογικών προτάσεων και την παράθεση επιχειρημάτων υποστηρίζουν κάποια άποψη, ιδέα ή σκοπό.

Τα κείμενα κάθε ενότητας συνοδεύονται πάντα από ερωτήσεις κατανόησης και νοηματικής επεξεργασίας. Μετά την ανάγνωση του κειμένου, οι μαθητές αναζητούν μέσα σ’ αυτό πληροφορίες που τους επιτρέπουν να απαντήσουν προφορικά ή γραπτά.

Επιπλέον, όπου δίνεται η ευκαιρία από τα κείμενα, οι μαθητές καλούνται να διατυπώσουν απόψεις, σκέψεις και συναισθήματα πάνω σε θέματα γενικότερου προβληματισμού, κοινωνικά ή περιβαλλοντικά.

Η διδασκαλία της Γραμματικής γίνεται πάντα με βάση το κείμενο που επεξεργαζόμαστε και δεν αποτελεί διδακτικό στόχο η αποστήθιση του κανόνα, του ορισμού ή του κλιτικού παραδείγματος. Το γραμματικό φαινόμενο θα διδαχτεί στην τάξη και θα καταγραφεί με «απλή μορφή» στο τετράδιο της Γλώσσας.

Οι μαθητές αποκτούν γραμματική γνώση για να γίνουν ικανοί να επικοινωνούν σωστά τόσο προφορικά όσο και γραπτά και γίνεται εμπέδωσή της μέσα από όλα τα μαθήματα.

Πάνω σ’ αυτό το πλαίσιο δομείται η γραπτή εξάσκηση των μαθητών, μέσα από τις επιπλέον επαναληπτικές ασκήσεις με τη μορφή φυλλαδίου, την καταγραφή απόψεων στο τέλος κάθε διδακτικής ενότητας με τη μορφή της Έκθεσης (Σκέφτομαι και Γράφω) και την αξιολόγησή τους μέσα από τη μορφή επαναληπτικών κριτηρίων.

Σε καθημερινή σχεδόν βάση τα παιδιά ελέγχονται στο τετράδιο της Ορθογραφίας είτε στην υπαγόρευση γνωστής, τις περισσότερες φορές, ορθογραφίας είτε στην επίλυση άσκησης γραμματικού φαινομένου που διδάχτηκε την προηγούμενη μέρα.

Στο σημείο αυτό πρέπει να σας επισημάνουμε ότι δεν διορθώνονται από εμάς τα ορθογραφικά λάθη, αλλά απλά υπογραμμίζονται. Είναι υποχρέωση, λοιπόν, του μαθητή να τα διορθώσει μόνος του στο σπίτι.

Ολοκληρώνοντας την ενότητα της «Γλώσσας» πρέπει να σταθούμε και στην προσπάθεια για την άριστη ανάγνωση του κειμένου. Τα παιδιά πρέπει να διαβάζουν σε καθημερινή βάση το μάθημα αρκετές φορές στο σπίτι, δυνατά, χρωματίζοντας τη φωνή τους και προσέχοντας τα σημεία στίξης.

Κλείνοντας, θα αναφερθούμε στην αξία της φιλαναγνωσίας, της εξοικείωσης του μαθητή με το λογοτεχνικό βιβλίο και τη σταδιακή εδραίωση μιας φιλικής σχέσης. Αυτή η σχέση θα το βοηθήσει στην ανάπτυξη της δημιουργικής του σκέψης, στη δραστηριοποίηση της φαντασίας του και στην καλλιέργεια της γλωσσικής του έκφρασης.

ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ

 Ξεκινάμε ανακεφαλαιωτικά με όσα έμαθαν στην Γ΄ τάξη. Άμα μπορούν να διαχειριστούν αριθμούς και πράξεις μέσα στη δεκάδα και την εκατοντάδα, μπορούν εύκολα να επεξεργαστούν αριθμούς και πράξεις σε μεγαλύτερες κλάσεις και τάξεις.

Ειδικότερα θα μας απασχολήσουν:

 Οι τέσσερις πράξεις στους ακέραιους και δεκαδικούς αριθμούς μέχρι την κλάση των εκατομμυρίων.

  • Η έννοια των κλασματικών αριθμών.
  • Η επίλυση προβλημάτων με τέσσερις πράξεις.
  • Η εφαρμογή της αναγωγής στη μονάδα και της κατάταξης για την επίλυση ενός προβλήματος.
  • Η δημιουργία αντίστροφων προβλημάτων με βάση ένα αρχικό πρόβλημα.
  • Η μέτρηση του μήκους, του βάρους και του χρόνου.
  • Η χρήση του ευρώ.
  • Η εισαγωγή στο μάθημα της Γεωμετρίας (περίμετρος, εμβαδόν, γεωμετρικά σχήματα, γεωμετρικά στερεά, ευθείες παράλληλες, κάθετες και τεμνόμενες, συμμετρία).

Απαιτείται μεγάλη εξάσκηση σε νοερούς υπολογισμούς. Βοηθήστε κάνοντας καθημερινά ολιγόλεπτες προφορικές ασκήσεις, όπου βλέπετε ότι το παιδί σας δυσκολεύεται.

Καθημερινά διδάσκουμε διαφορετικούς τρόπους επίλυσης μιας πράξης ή ενός προβλήματος. Τελικός μας στόχος είναι η επίτευξη του σωστού αποτελέσματος, «με όποιον τρόπο επιλέξει».

Το Βιβλίο Μαθητή του Οργανισμού θα παραμένει, λόγω βάρους, τις περισσότερες φορές στο σπίτι και θα ζητείται από τους μαθητές κάποιες φορές στην τάξη, για να δουλέψουμε σε επιλεγμένες ασκήσεις.

Τα παιδιά στο σπίτι θα έχουν ασκήσεις είτε από το Τετράδιο Εργασιών είτε από φυλλάδιο είτε στο τετράδιο των Μαθηματικών.

Συχνά TEΣT για επιβεβαίωση εμπέδωσης της ύλης, ενώ κριτήρια αξιολόγησης θα γίνονται ανά ενότητα.

Οι κατ’ οίκον εργασίες θα διορθώνονται στον πίνακα και θα ελέγχονται έπειτα και από εμάς κατά περίπτωση.

Επίσης, θα έκανε πολύ καλό στα παιδιά να διαχειρίζονται ένα εβδομαδιαίο χαρτζιλίκι.

«Παρασέρνετέ τα», όσο συχνότερα μπορείτε, να ξεκολλούν από τα ηλεκτρονικά παιχνίδια, να παίζουν επιτραπέζια, παιχνίδια στρατηγικής, να μάθουν να κουβεντιάζουν, δηλαδή να μάθουν ν’ ακούν, να καταλαβαίνουν κι όχι μόνο να λένε.

Τέλος, σας ενημερώνουμε ότι οι μαθητές του Σχολείου μας συμμετάσχουν κάθε χρόνο (φέτος, αναλόγως των συνθηκών) σε μαθηματικούς διαγωνισμούς (Μαθηματικός Διαγωνισμός «Καγκουρό»-Μαθηματικός Διαγωνισμός «Πυθαγόρας»), ενώ καθ’ όλη τη διάρκεια της χρονιάς, θα γίνεται εξάσκηση σε αντίστοιχα θέματα.

ΙΣΤΟΡΙΑ

Καλύπτει τέσσερις μεγάλες ενότητες:

Α) Γεωμετρικά χρόνια (11ος – 8ος αιώνας π.Χ.)

Β) Αρχαϊκά χρόνια (8ος – 5ος αιώνας π.Χ.)

Γ) Κλασικά χρόνια (5ος – 4ος αιώνας π.Χ.)

  1. Περσικοί πόλεμοι
  2. Ο «Χρυσός Αιώνας» (5ος αιώνας π.Χ.)
  3. Ο Πελοποννησιακός πόλεμος
  4. Η Θήβα
  5. Η Μακεδονία

Δ) Ελληνιστικά χρόνια (4ος – 1ος αιώνας π.Χ.)

  1. Οι διάδοχοι του Μ. Αλεξάνδρου
  2. Ρώμη και Ελλάδα

Τα κείμενα του μαθήματος της Ιστορίας θα τα επεξεργαζόμαστε με:

Τη συμπλήρωση σχεδιαγράμματος.

Την υπογράμμιση «λέξεων κλειδιών» και χρήση πλαγιότιτλων.

Παρουσιάσεις που θα προβάλλονται στην τάξη.

Προσοχή!!!

  • Δε μαθαίνουν απέξω το μάθημα.
  • Ο τελικός στόχος είναι να γίνουν ικανά να μελετούν, κατανοώντας το καθετί και να μπορούν ν’ απαντούν σε οποιαδήποτε ερώτηση, χρησιμοποιώντας το επιστημονικό λεξιλόγιο του καινούριου μαθήματος.

Ενδεικτικά, στο κάθε μάθημα από εμάς δίνονται ερωτήσεις τις οποίες μπορείτε να κάνετε στα παιδιά, για να ελέγξετε κατά πόσο έχουν κατανοήσει το μάθημα.

Το Τετράδιο Εργασιών της Ιστορίας παραμένει στο σπίτι. Με την ολοκλήρωση της κάθε ενότητας θα επεξεργαζόμαστε στην τάξη τις ασκήσεις των αντίστοιχων κεφαλαίων.

ΜΕΛΕΤΗ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ

 Περιλαμβάνει τις παρακάτω 7 ενότητες:

  • Ελλάδα – Η χώρα μας.
  • Ο πολιτισμός των Ελλήνων και των άλλων λαών.
  • Η φύση είναι το σπίτι μας.
  • Επαγγέλματα και προϊόντα στον τόπο μας.
  • Γνωρίζουμε και προσέχουμε το σώμα μας.
  • Μελετάμε τον φυσικό κόσμο.
  • Οι άνθρωποι επικοινωνούμε και ενημερωνόμαστε.

Το βιβλίο της Μελέτης Περιβάλλοντος δίνει τη δυνατότητα για διαθεματική προσέγγιση και για ομαδικές εργασίες, άρα συνεργασία.

Τα βιβλία θα παραμείνουν στο σπίτι και η κάθε ενότητα θα δουλευτεί με διαφορετικό τρόπο.

Στην τάξη θα έχουμε τη δυνατότητα να ανατρέχουμε στα ηλεκτρονικά βιβλία που θα προβάλλονται στον διαδραστικό πίνακα.

Όπου κρίνεται απαραίτητο, θα υπάρχει από εμάς συμπληρωματικό φυλλάδιο και κατά περίπτωση προγραμματισμένο κριτήριο αξιολόγησης.

Θα δουλέψουμε διαθεματικά, κατά τη διάρκεια όλης αυτής της χρονιάς την πόλη μας, την Αθήνα.

ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΑ

Το βιβλίο των Θρησκευτικών θα παραμείνει όλη τη χρονιά στο σπίτι.

Στην τάξη θα έχουμε τη δυνατότητα να ανατρέχουμε στο ηλεκτρονικό βιβλίο που θα προβάλλεται στον διαδραστικό πίνακα.

Με βάση τον τίτλο του «Φάκελος Μαθήματος – Ανακαλύπτουμε εικόνες, πρόσωπα και ιστορίες», στόχος του κάθε μαθήματος θα είναι η ηθική και η πνευματική ανάπτυξη των παιδιών, δίνοντάς τους την ευκαιρία να συζητούν και να λύνουν τα προβλήματά τους. Οι μαθητές θα γνωρίσουν τον κόσμο της θρησκείας, κυρίως του Χριστιανισμού και της Ορθοδοξίας.

Θα εξοικειωθούμε με τις γιορτές, με τα Μυστήρια, με τις εικόνες, με τις τελετουργίες και με τα έθιμα και την τέχνη της Ορθόδοξης χριστιανικής παράδοσης και θα προσπαθήσουμε να αντιληφθούμε τον ρόλο τους στη ζωή των ανθρώπων και των κοινοτήτων. Θα ανακαλύψουμε ακόμη τη ξεχωριστή θέση που έχει η Αγία Γραφή στη ζωή των χριστιανών και θα αναγνωρίσουμε τα ιερά κείμενα και τα μνημεία που υπάρχουν και σε ορισμένες άλλες θρησκείες.

Έτσι, λοιπόν, με τα εφόδια αυτά, θα σταθούμε με σεβασμό μπροστά στον συνάνθρωπό μας, στον αδελφό μας, που πιστεύει σε άλλη θρησκεία και προέρχεται από άλλο πολιτισμό.

Στο σύγχρονο δημοτικό Σχολείο η ολόπλευρη ανάπτυξη του παιδιού αποτελεί αναγκαιότητα και ταυτόχρονα λειτουργεί συμπληρωματικά προς την οικογένεια και την Εκκλησία για την ολοκλήρωση της προσωπικότητας του νέου ανθρώπου.

ΜΟΥΣΙΚΗ

Το μάθημα της μουσικής για τη φετινή χρονιά θα έχει κάποιες τροποποιήσεις, για να μπορέσουμε να συνεχίσουμε τη μουσική εκπαίδευση των παιδιών μας, λαμβάνοντας όμως και τα ανάλογα μέτρα προστασίας, όσο αφορά τη χρήση της φλογέρας.

Στην τάξη: Η μελέτη του κάθε κομματιού θα γίνεται με νότες και ρυθμική συνοδεία από τα παιδιά (με ένα μολύβι), ατομικά, αλλά και κατά ομάδες. Στην συνέχεια θα μελετάμε το κομμάτι στη φλογέρα, μόνο με τον δαχτυλισμό του (δηλαδή χωρίς να φυσούν τα παιδιά).

Εδώ, τα παιδιά ταυτόχρονα θα τραγουδούν τις νότες που θα παίζουν. Όταν έχει ολοκληρωθεί η εκμάθηση του κομματιού με αυτό τον τρόπο, ένα – ένα παιδί, θα μπορεί να σηκώνεται στην έδρα ή στη θέση που έχει προβλεφθεί – κοντά στην πόρτα – και η οποία βρίσκεται στην πρέπουσα απόσταση από το πρώτο θρανίο για να εκτελεί το κομμάτι στη φλογέρα του. (Πριν και μετά την απομάκρυνση της μάσκας, θα γίνεται η απολύμανση των χεριών του, με την επίβλεψη του διδάσκοντα). Στις τάξεις, όπου υπάρχει η δυνατότητα χώρου, θα μπορούν σταδιακά να παίζουν και 2 μαθητές ταυτόχρονα (το ένα παιδί στην έδρα και το δεύτερο κοντά στην πόρτα).

Στο σπίτι: Η μελέτη θα γίνεται με τον ίδιο τρόπο που γινόταν μέχρι σήμερα.

Δυστυχώς, τόσο τα παιδιά, όσο κι εμείς θα στερηθούμε αυτή την περίοδο, τη χαρά του ομαδικού τους παιξίματος. Θα κοιτάξουμε όμως με παράλληλες σχετικές δραστηριότητες, να διατηρήσουμε την ομαδικότητα και τη μεταξύ τους συνεργασία.

ΣΧΟΛΙΚΟΣ ΨΥΧΟΛΟΓΟΣ

Το Σχολείο μας πλέον συνεργάζεται με τη Δρ. Κατερίνα Λεβάκη, ψυχολόγο και επί σειρά ετών συνεργάτιδά μας ως δασκάλα. Θεωρούμε πως μια επιτυχημένη συμβουλευτική σχέση της σχολικής ψυχολόγου με τους εκπαιδευτικούς και τους γονείς θα βοηθήσει στην πρόληψη και την αντιμετώπιση ποικίλων προβλημάτων και θα συμβάλει στην εύρυθμη λειτουργία του σχολικού χώρου.

Η Δρ. Κατερίνα Λεβάκη θα βρίσκεται στον χώρο του Σχολείου τις συγκεκριμένες μέρες και ώρες που σας έχουν ανακοινωθεί.

Κλείνοντας, θα θέλαμε να σας ενημερώσουμε και για τη λειτουργία της ηλεκτρονικής τάξης (eclass) του Σχολείου μας.

Μέσω της ηλεκτρονικής τάξης τα παιδιά θα έχουν τη δυνατότητα να βλέπουν ξανά παρουσιάσεις που προβάλαμε στην τάξη, να ενημερώνονται μέσω ανακοινώσεων, να εκπονούν εργασίες και να «ελέγχονται» από εμάς, να υποβάλλουν ερωτήσεις και να λαμβάνουν απαντήσεις και να περιηγούνται με ασφάλεια στο διαδίκτυο, μέσα από δικούς μας ασφαλείς συνδέσμους.

Η Προϊσταμένη της τάξης                              Οι δασκάλες των τμημάτων

και Υποδιευθύντρια του Δημοτικού                Θεοδώρα Κεραμιδά, Δ΄1

Ειρήνη Τζιτζικάκη, Δ΄4                               Ελένη Καραγκούνη, Δ΄2

                                                                             Ηλιάνα Μποκή, Δ΄3